Home

Hanulveen info:
Het laatste nieuws.
Nieuwarchief.
Hoe het begon.
Hanulveen I, de foto's.
Hanulveen II, de foto's.

Het spoor:
Het sporenplan.
De spoorbouw.
Gespot in Hanulveen.
Hanulveen spoorfilms.
Specials.

Het materieel:
De vloot.
De werkplaats.

Contact:
Webmaster mailen.
Hanulveen nieuws.
Verzorgd door de Hanulveense Pers Dienst


De berichten blijven beperkte tijd op deze pagina staan.
Oudere berichten zijn terug te vinden in het "Nieuwsarchief".

.
29-10-2014
Einde Hanulveen III.
Op naar Hanulveen IV.


De tafel is leeg.

Het is afgelopen met Hanulveen III. De baan kon mij niet meer inspireren. En rondjes rijden is maar even leuk.
Wat ik het leukste vind aan de hobby is technisch knutselen, digitaliseren, revisren, onderhoud plegen e.d. Scenery vind ik niet zo leuk om te maken.
De laatste tijd had ik niks te knutselen, en dus ook geen oog voor de hobby, ja ik kocht eens een wagen of zo maar daar bleef het dan ook bij.
Nu gooi ik het roer radicaal om. Er komt een geheel nieuwe baan, Hanulveen IV. Deze baan krijgt een klein zichtbaar gedeelte (2.50m x 1.00m), met werderom een lang station, en ik probeer ook het bekende werkplaatsterrein mee te verhuizen. Maar het aller grootste deel van de baan is aan het oog ontrokken. Dit wordt onderandere een groot ondervloers schaduwstation, en een forse (1.00m x 1.70m x 0.60m) Helix (klimspriraal). Het is de bedoeling om de baan in baanvakken (blokken) te verdelen en het geheel met de PC bedienbaar te maken.
Deze nieuwe inslag moet mij ruim voldoende knutselwerk geven aan de technische kant, en het minimale aan scenery. En voordat ik het allemaal werkend heb ben ik wel even zoet...

De site zal ook veranderen. Geen fictief verhaal meer maar alleen bruikbare info, zoals digitaliseer verslagen, baanbouw, automatisering, en knutselprojecten. En misschien een overzicht van mijn rollend materieel.

Bron: HPD.



04-09-2014
Nieuwe kalkwagen gespot.


De nieuwe wagen achteraan het werkplaats terrein.

Hanulveen - Er is een nieuwe Fals-Z254 wagen gespot op het werkplaatsterrein.
Aangezien er op zo korte termijn nog een wagen is aangekocht kan dit niets anders betekenen dat er een behoorlijke groei in deze tak van transport zit. We houden onze ogen open voor meer nieuwe wagens.

Bron: HPD.

30-08-2014
Kalkvervoer in Hanulveen.


De wagens bij doorkomst van het station.

Hanulveen - Er is een nieuwe goederenstroom in Hanulveen, te weten kalktransport. De langste trein die met de onderlossers rijd bestaat voorlopig uit negen wagens.
Of dit vervoer op termeijn de olietrein gaat vervangen is nog niet geheel duidelijk. Maar ook in die tak gaat het momenteel erg goed, dus waarschijnlijk floreert Hanulveen op dit moment qua goederenvervoer.

Bron: HPD.

17-08-2014
Nieuwe lagers voor SBHT Loc 1007.


De loc in de takels

Hanulveen - We moesten even goed kijken, maar de 1007 van stichting SBHT kwam aan op het werkplaatsterrein. Navraag bij de stichting leerde dat hun loc 1008 niet meer rijvaardig bleek te zijn en verruild was voor de 1007, die tevens zonder NS logo is uitgevoerd.



De 1007 is naar de werkplaats gekomen voor werk aan het voorloop-as frame. Het frame is voorzien van nieuwe lagers en al snel kon de loc weer op pad.

Bron: HPD.

11-08-2014
Sik met 'Geelbanders' doet slagje stukgoed.


Het nostalgische aanblik van de Sik met de houten Gls wagens.

Hanulveen - Vanmiddag was er een leuk transportje op het industrieterrein te bewonderen. De SBHT was op pad voor gereviseerde onderdelen die opgehaald moesten worden bij de hoofdwerkplaats. Dit werd uitgevoerd met de Sik 355 met twee Geelbanders (20 84 133 1 551-5 en 20 84 133 1 513-5 red.) aan de haak.

Bron: HPD.

10-08-2014
Turquoise 1150 in werkplaats.


De prachtige 1150 met het bijpassende rijtuig.

Hanulveen - Het was er weer tijd voor, de revisie van de 1150. Deze prachtige turquoise loc is de parel van de collectie van de SBHT.
De loc werd gebracht met het eveneens turquoise 3de klasse rijtuig die wat aandacht aan de buitenzijde zou krijgen.
Wat een genot om deze loc weer eens te zien rijden.

Bron: HPD.

08-08-2014
Loc 1314 werkt zich in het zweet.


De 1314 met 20 ketels aan de haak op doorkomst van het station.

Hanulveen - Na een grote revisie een nodige aanpassing aan de draaistellen moet er proef gereden worden met de 1314. Deze loc werd zelden ingezet vanwege de vele klachten over de loop eigenschappen. De loc deinde nogal van links naar rechts over het spoor, en neigde ook nog eens tot ontsporen bij wissels. Voor dat laatste was de loc al beperkt tot 30km/h op wissels.
De oorzaak werd gevonden in een wielstel wat niet goed in de aspotten zat door uitgesleten lagers, waardoor deze scheef kwam te staan ten opzichte van het spoor.
Nu is de loc hersteld en aan het werk gezet, en werken moet hij momenteel wel met zo'n 900ton aan trein aan de haak.

Bron: HPD.

26-06-2014
Perron-1 aangepast voor treinen.


Het aangepaste deel van het perron.

Hanulveen - Perron-1 was ontworpen voor de RandstadRail tram, maar aangezien die dienst opgeheven is kwam het spoortje er doelloos bij te staan. Af en toe stopt er een korte goederenoverslag maar eigenlijk wil de gemeente geen goederenactiviteit gemengd met reizigersvervoer op het station.
Zelfs een gangbare loc zoals de 1600 serie kon de draai al niet maken om langs het perron te komen. De PVR (red.: Profiel Vrije Ruimte) van de Trams was beduidend smaller dan die van de treinen.
Nu is het perron aan het eind versmald waardoor deze buiten de PVR van de treinen komt, en daarmee is het spoor vrijgegeven voor alle spoorwegmaterieel.


Voor het eerst een Plan-V op het nieuwe kopspoor.

Voortaan zullen hier de stoptreinen haltehouden. Een trein van 2 bakken kan precies aan het perrron. De spits is afgebeten door Plan-V treinstel nummer 942.
Het nu kale RandstadRail perron zal op termijn verdwijnen en het spoor zal afgescheermd worden van het wegverkeer.

Bron: HPD.

23-06-2014
IC rijtuigen en 1211 weer in bedrijf.


De herstelde rijtuigen en 1211 bij doorkomst van het station.

Hanulveen - De rijtuigen en loc die op 16-juni beschadigd raakten bij een ongeval zijn weer hersteld en in dienst gesteld.
De schade viel alzins mee gezien de omvang van het ongeval. De loc was onbeschadigd maar diende gecontroleerd te worden op de elektrische installatie en de rijtuig hadden voornamelijk kopppelingsproblemen en 2 draaistellen dienden gerepareerd te worden.

Bron: HPD.

22-06-2014
Sprinter line-up.


3 Sprinters op Hanulveen station. De achterste behoort aan Hanulveen.

Hanulveen - Dit weekend waren twee Sprinters (red.: 2011 en 2012) van een ander spoorbedrijf in Hanulveen voor een aanpassing aan het elektrische systeem en inbouw van interieurverlichting.
Dit bezoek gaf de gelegenheid voor een mooi line-up van de treinstellen. Inmiddels zijn de twee bezoekende Sprinters alweer vertrokken.

Bron: HPD.

16-06-2014
Zeer zwaar ongeval met Intercity.



De foto's zijn klikbaar voor grotere exemplaren.

Foto 1; het achterste rijtuig. Foto 2; Een gekanteld rijtuig met de loc, op de voorgrond een wielstel. Foto 3; Overzicht van de situatie. Foto 4; De ongevallenkraan wordt gereedgemaakt. Foto's 5 6 en 7; Het bergen en hersporen van het achterste rijtuig. Foto 8; De plotselinge drukte op het werkplaatsterrein.

Hanulveen - Vanavond na een lange dag op het spoor klonk er plotseling een onheilspellend gegil van wielbanden op het spoor, gelardeerd met het luid gebrul van een typhoon. Kort daarop klonk een luid gedonder en het schrapende geluid van metaal op metaal, afgewisseld met luide doffe knallen. De daarop volgende stilte was oorverdovend.
Aaangekomen in de hoek waar het geluid vandaan kwam viel als eerste een op zijn zij liggend rijtuig op, en een los liggend wielstel. Verder de boog inkijkend nog een rijtuig op z'n zij, met een 1200 loc aan zijn bodem. Voorbij de loc nog enkele ontspoorde maar rechtop staande rijtuigen.
Als een buitengewoon geluk betrof de Intercity ledig materieel en zijn er behalve de machinist van de loc geen gewonden gevallen. De loc, 1211, was aan het rangeren op het binnenspoor alwaar de loc onconroleerbaar werd. Ondanks de commandos nam zijn snelheid niet af en hij liep het hoofdspoor op, alwaar de Intercity net kruistte. De loc raakte enkele rijtuigen vol in de zijkant en die werden op hun zij geworpen, de loc kwam uiteindelijk zo'n honderd meter verderop tot stilstand tegen het 6de rijtuig, die daarop samen met het 5de rijtuig ook ontspoorden. De berging nam een behoorlijke tijd in beslag. De rijtuigen en loc staan intussen op het werkplaatsterrein, al lijkt de loc het er zonder schade vanaf gebracht te hebben.

Dit bericht is waargebeurd en niet in scene gezet.

Bron: HPD.

16-06-2014
Conditie rit met oude Plan-V.


De groene 402 achter de gele 942.

Hanulveen - Er zit beweging in het bestand van de SBHT. Er worden conditie ritten gedaan met onderandere de groene Plan-V 402. Het is niet bekend of deze de verkoop in gaat of dat deze rit puur voor het behoud van het treinstel is.

Bron: HPD.

15-06-2014
Tramdienst opgeheven.


Goederenwagens op het voormalige Randstadrailspoor.

Hanulveen - Per heden is de tramdienst opgeheven in Hanulveen. Het Randstadrail Tramstel met nummer 4023 is verkocht en zal niet vervangen worden.
Het voormalige tramspoor aan station Hanulveen is voorzien van een stootblok t.b.v. buffermaterieel en wordt nu gebruikt als klein overslag perron, maar of dat in de toekomst ook zo blijft valt nog te bezien.

Bron: HPD.

31-05-2014
Retourgekomen BMW's gezien in Hanulveen.


De 1609 van HUSA met de BMW's..

Hanulveen - De BMW's zijn weer gesignaleerd in Hanulveen. De eigenaren kunnen weer opgelucht adem halen nu de geliefde auto's weer terug zijn.

Bron: HPD.

17-05-2014
Teruggeroepen BMW's klaar voor vertrek.


De beladen autotransporter.

Hanulveen - De auto's zijn reeds op de uit Duitsland gekomen transporter geladen. Allemaal witte E-30's, een erg mooi gezicht. Er is zelfs 1 eigenaar die zijn BMW in een replica heeft uitgevoerd van een echte race auto, compleet met alle bestickering.
Het wachten is nu tot de loc er is om de wagen naar de fabriek te brengen.

Bron: HPD.

09-05-2014
Goed gehoor gegeven aan terugroepactie.


De auto's verzameld achter het hek.

Hanulveen - Inmiddels zijn er een goed aantal BMW's via de dealer en diverse autobedrijven in de regio verzameld.
Deze auto's zijn op het industrieterrein opgesteld en klaar voor transport. In de loop van volgende week arriveert een autotransporter waarop de BMW's naar de fabriek zullen reizen.

Bron: HPD.

03-05-2014
Terugroepactie van BMW.


Een witte BMW M3 (E-30) model 1988.

Hanulveen - BMW heeft een terugroepactie afgegeven voor witte BMW M3 auto's. Modeljaar 1988 (E-30).
bent u in het bezit van een dergelijke wagen dan kunt u contact opnemen met uw dealer om te horen wat de procedure is voor deze actie.

Bron: HPD.

26-03-2014
Museumtram 465 in Hanulveen.


Tram 465 aan het RandstadRail perron.


Achter de oude tram is de hyper moderne RandstadRail te zien.

Hanulveen - Deze in 1929 door Beijnes gebouwde tram is volledig gerestaureerd door het trammuseum en bevind zich in originele staat.
In het kader van de Museumtramdagen werd Hanulveen aangedaan. Aan het eind van de dag zal de tram de werkplaats bezoeken voor een eind inspectie, om daarna weer terug te keren naar zijn thuis, Amsterdam.

Bron: HPD.



Oudere berichten zijn terug te vinden in het "Nieuwsarchief".