Home

Hanulveen info:
Het laatste nieuws.
Nieuwarchief.
Hoe het begon.
Hanulveen I, de foto's.
Hanulveen II, de foto's.

Het spoor:
Het sporenplan.
De spoorbouw.
Gespot in Hanulveen.
Hanulveen spoorfilms.
Specials.

Het materieel:
De vloot.
De werkplaats.
* Treinen digitaliseren.
* Reparaties/ombouwen/div.

Contact:
Webmaster mailen.

Een Verblijfs rijtuig maken.


Ik wil graag een verblijfs rijtuig in mijn ongevallentrein, en dan wel de versie op basis van een Plan-E restauratie rijtuig..

Dit is het 1:1 voorbeeld.
002 (31K)
foto: Gerrit Gunnink.

Daar heb ik een mooie Lima Plan-E rijtuig voor als donor.
001 (37K)

En zo kan het werk beginnen.
Allereerst wordt het rijtuig geheel gedemonteerd.
003 (42K)

Op de kale bak worden de ramen die moeten vervallen afgeplakt.
005 (34K)

Omdat ik zelf geen spullen heb om het rijtuig te spuiten gaat hij naar een collega.
Hij zal de ramen dicht maken en het rijtuig geel maken met de airbrush.






Nu ik de bak heb uitbesteed ga ik zelf verder met de draaistellen.
Deze hebben de standaard beugelkoppelingen, en een veel te grote koppelafstand.
006 (27K)

De beugel is afgeknipt. Het kunststof is uitgemeten met een Roco koppeling en zoveel als nodig ingekort
zodat hij straks een acceptabele koppelafstand heeft tot een ander rijtuig/wagen.
Dit is hoe de Roco koppeling er nu in zit.
007 (28K)

Beide draaistellen zijn zo behandeld.
008 (34K)


Vervolgens zijn de Roco koppelingen verlijmd in de houder, en is er een klein kunststof plaatje bovenop gelijmd voor extra stevigheid.
009 (39K)






De bij KleiNSpoor bestelde transfers zijn binnen.
Het is de bedoeling dat het rijtuig nummer: 80 84 978 2 506-3, en depot Utrecht krijgt.
010 (34K)





De eerste foto's van het bewerken van de bak.

De venster openingen zijn voorzien van een kunsstof inzetje en vlak geschuurd.
011 (40K)

Alle ramen die dicht moeten zijn reeds behandeld.
012 (36K)

013 (37K)

014 (36K)






Het rijtuig is al in de eerste laag gele verf gezet.
015 (37K)

En waar nodig wordt het nog geschuurd.
016 (40K)

Ook de eerste kleine raampjes zijn aangebracht.
017 (27K)






De volgende kleine raampjes volgen nu. zorgvuldig wordt het uitgemeten.
018 (15K)

En gespoten ziet het er zo uit.
019 (15K)

Ook de stelbalk en onderzijde zijn keurig grijs gespoten.
020 (28K)




De bak is nu in de laatste laag geel gezet.
021 (32K)

022 (32K)

023 (33K)

Hij komt nu weer terug naar Hanulveen, en dan wordt hij voorzien van z'n decals.





De rijtuigbak is weer terug in Hanulveen.
Tijd om de decals er op te zetten...
Allereerst uitlijnen en fixeren met een stukje palkband.
024 (47K)

Vervolgens met een stomp voorwerp, bijvoorbeeld een potlood, de transfers er afwrijfen.
025 (39K)

Voorzichtig controleren of de tranfser er helemaal op staat...en als dat zo is kan je het vel verwijderen.
026 (44K)

Zeker met kleine nummertjes e.d. is het heel erg goed kijken wat je doet.
027 (34K)

En helaas blijken de decals op de stelbalk niet te houden...jammer. Daar zoek ik eens nieuwe voor.
028 (28K)

Maar het rijtuig is nu officieel in gebruik genomen, en heeft zijn plaats gevonden in de ongevallentrein.
029 (40K)




Disclaimer:
De bovengenoemde bouwbeschrijving is geschreven door Hanulveen.nl, deze vertegenwoordigt in geen zin de wijze van bouwen aanbevolen door een of meerdere fabrikanten. Hanulveen.nl kan en zal geen aansprakelijkheid erkennen in geval van schade, het zij direct of indirect, danwel aan derden, door het repareren volgens bovengenoemde beschrijvingen. Daar modelspoor onderdelen kunnen afwijken qua fabricagewijze en uitvoering, hoeven bovenstaande beschrijvingen niet perse correct te zijn voor uw exemplaar. Het dient daarom aanbeveling u ervan te verzekeren dat het item dat u wilt bewerken 100% overeenkomt met het omschreven exemplaar.