Home

Hanulveen info:
Het laatste nieuws.
Nieuwarchief.
Hoe het begon.
Hanulveen I, de foto's.
Hanulveen II, de foto's.

Het spoor:
Het sporenplan.
De spoorbouw.
Gespot in Hanulveen.
Hanulveen spoorfilms.
Specials.
* De aankomst van een energiewagen.
* Een hersporingsoefening.
* Spoorslag '13.
* De reizende goederenwagen.
* Containerspecial.
* De eerste, de 1637.
* De promotiewagen.

Het materieel:
De vloot.
De werkplaats.

Contact:
Webmaster mailen.
De aankomst van de energiewagen.

01 (24K)
Hanulveen heeft een energiewagen aangekocht. Deze wagen wordt per dieplader aangeleverd.
Hier is het transport vastgelegd door een spotter terwijl het Hanulveen's station passeert. Zo is de wagen al gespot voordat hij uberhaupt op het spoor staat.
Vanwege de hoogte en het gewicht wordt dit transport begeleid door de politie.

Deze energiewagen is voorzien van 2 luchtgekoelde dieselmotoren, die 1500v leveren voor de treinverwarming. Daarnaast leveren ze ook 380v voor het opladen van de batterijen. Deze wagen is in de koude periode benodigd omdat de 2200'en geen stroom kunnen leveren aan de rijtuigen.
02 (36K)
Het transport bij aankomst op het werkplaats terrein.
De oprit wordt met de grootste zorgvuldigheid gemonen omdat de combinatie hierbij iets scheef komt te staan, waarbij de kans op kantelen nadrukkelijk aanwezig is.
03 (29K)
De recentelijk aangelegde Stelconplaten hebben het zwaar onder de trailer. Door het in positie manouvreren van de combinatie wringt het aardig op de assen van de trailer. Daarbij worden enkele platen scheef gedrukt.
04 (58K)
De vrachtwagen staat nu bijna op de aangewezen plaats.
Intussen wordt de grote kraan opgehaald.

Speciaal voor dit verslag is een hoogwerker gehuurd, van waaruit deze mooie overzichtsfoto's kunnen worden genomen. zo geeft het een mooie blik op de gehele operatie.
05 (57K)
De kraan is ter plaatse en opgebouwd. En de haken van de zware hijsjuk zijn al bevestigd aan de wagen.
De wagen is hier al iets gehesen, en de transportblokken zijn onder de wielen vandaan.
06 (44K)
Nu is de wagen geheel los van de dieplader. Een spannend moment.
Hij hangt netjes recht in de kabels en de kraan kan het gewicht makkelijk dragen. De Stelconplaten onder de stempels van de kraan worden scherp in de gaten gehouden, maar problemen bleven uit.
07 (56K)
Er wordt niet hoger gehesen dan noodzakelijk. De dieplader is onder de wagen vandan gereden en de kraan laat de wagen langzaam in het spoor zakken.
08 (66K)
De bij de loods wachtende 2200 heeft de wagen, zodra deze bevrijd was van de hijsjuk, gelijk opgeduwd naar de rijtuigenstam.
uiteraard om de wagen zo snel mogelijk te beproeven in een praktijk situatie.

Op de voorgrond is de begeleidende trein van de kraan te zien. Deze zal nu terugkeren om de kraan op te halen.
09 (54K)
Terwijl de kraan wordt opgeruimd gaat de fotograaf richting de trek/duw trein om daar de energiewagen eens goed op de foto te zetten, nu hij officieel op Hanulvener spoor staat.
10 (40K)
De trein in vol ornaat.
De samenstelling is als volgt;
Loc 2427-AB-B-EW-Loc 2241

Hieronder staan nog twee mooie foto's van de nieuwe energiewagen.
Ja, Hanulveen heeft er weer een trots bezit bij.
11 (50K)
12 (46K)