Home

Hanulveen info:
Het laatste nieuws.
Nieuwarchief.
Hoe het begon.
Hanulveen I, de foto's.
Hanulveen II, de foto's.

Het spoor:
Het sporenplan.
De spoorbouw.
Gespot in Hanulveen.
Hanulveen spoorfilms.
Specials.
* De aankomst van een energiewagen.
* Een hersporingsoefening.
* Spoorslag '13.
* De reizende goederenwagen.
* Containerspecial.
* De eerste, de 1637.
* De promotiewagen.

Het materieel:
De vloot.
De werkplaats.

Contact:
Webmaster mailen.
De container Special.
Het vervoer van Containers in Hanulveen van A tot Z.


Sinds begin oktober 2011 heeft Hanulveen een groot belang in het vervoer van containers.
Om daar goed in te kunnen voorzien en de diverse verladers naar wens te kunnen bedienen is er een prachtige terminal gebouwd. Op dit terrein vind de overslag van trein naar vrachtwagen plaats, en uiteraard ook van vrachtwagen naar trein.
De ligging van de terminal is zuidelijk op het industreiterrein en gelegen aan twee sporen die specifitek voor goederenvervoer zijn ingericht. Zo is er ook een omloopmogelijkhneid voor loc's en wagens. Dit waarborgt een hoge efficiƫntie binnen het bedrijf, en ook niet onbelangrijk, het verhoogt het rendament.

Er is een vijf jarig CTE contract afgesloten waarin een effectieve groei van 15% (11,2% imp.) word gesteld aan de terminal. Daaruit kunnen we opmaken dat er in de nabije toekomst (red.: tussen nu en 4 jaar) een tweede portaalkraan of een exemplaar met een hogere capaciteit komt ter vervanging van de huidige.
Ook is er vastgelegd dat bij calamiteiten of andere onvoorziene omstandigheden, waarbij de terminal niet meer kan of mag opereren, het werk direct verlegd word naar de terminal van Buurveen.

Hanulveen heeft reeds met twee transporteurs contracten afgesloten, te weten;

* HRT-trans
* LC Transport Groep.

HRT is gecontracteerd voor het vervoer van de 40- en 45-voets containers, en de 'super heavy' 20- en 30-voets containers. Dit geschied middels trekker-trailer combinaties, waarbij de trailers aangepast zijn aan de specifieke eisen die Hanulveen aan het vervoer stelt.
Ook is HRT gecertificeerd voor het vervoer van gevaarlijke stoffen- tank- en koelcontainers.
HRT draagt er ook zorg voor voldoende vervoerscapaciteit te reserveren om pieken in vervoersvraag op de vangen.


LC Transport Groep is verantwoordelijk voor het vervoer van de reguliere 20-voets containers.
LCTG is een jong bedrijf welk zijn oorsprong wel in Hanulveen vind. Het bedrijf heeft momenteel nog een wagenpark van 2 motorwagens, maar ook hier is net als bij de terminal zelf een verwachte groei vastgelegd. LCTG zal een groei van 8% (6,4 imp.) moeten realiseren, wat neerkomt op een halfjaarlijkse verhoging van 225 vervoersbewegingen. Afhankelijk van de vraag zullen die bewegingen vertaald worden in extra motorwagens, of uitbreiding naar trailers, eventueel LZV's (red.: 25,25m lange combinaties).


LCTG heeft zelf ook middelen aangegrepen om het rendament te verhogen, en daarmee uiteindelijk ook Hanulveen financieel gunstig te stemmen.
Een van de noviteiten op deze Mercedes-Benz Actros is een hefbare 13 tons as (wettelijk 11,5 ton). Hierdoor is de wendbaarheid van de truck vergroot en wordt schade aan het wegdek bij het manoeuvreren voorkomen. De naloopas is aangedreven, maar word automatisch ontkoppeld in opgetrokken positie, wat het brandstofgebruik weer ten goede komt. Beide achterassen zijn uiteraard luchtgeveerd.

Voor het vervoer van containers tussen de overslag terminal en het verderop gelegen containeropslag terrein word een trekker ingezet die in beheer is van Hanulveen Terminal. Deze trekker zal middels een 2-assige dolly met 2-assige trailer de containers pendelen. Voor deze transportwijze is een specifieke vergunning verleend die gekoppeld is aan het terminalcontract, derhalve is er geen groei verwachting vastgelegd voor deze onderafdeling.
Tevens is deze onderafdeling een leerplaats voor de transport en Logistiek opleiding.
IMG_4202 (22K)
De bewegingen op het goederenspoor worden gecoƶrdineerd door de Hanulveense Spoorwegen. De (rangeer)loc's halen de containertrein op van het hoofdspoor, en rangeren de wagens onder de terminal zodat deze op een juiste wijze kunnen worden voorzien van de containers.
De goederensporen worden gedeeld met de overslag van DHL, die zijn plek heeft aan de tweede helft van het 1ste (noordelijke) perron. Tevens is ook aan het eind van dat perron de verzorgplaats voor de dieselloc's, zowel de loc's van NS(Cargo), Railion, Structon, en Hanulveen Terminal moeten hier toegang toe hebben.
Het 2de (zuidelijke) perron is momenteel onbestemd, maar word wel gereserveerd voor de uitbreiding van de terminal. Het is mogelijk dat dit perron verhuurd gaat worden voor korte aaneengesloten termijnen, maar voorwaarde is dat het spoor ten aller tijden vrij moet blijven voor bewegingen van containerwagens.