Home

Hanulveen info:
Het laatste nieuws.
Nieuwarchief.
Hoe het begon.
Hanulveen I, de foto's.
Hanulveen II, de foto's.

Het spoor:
Het sporenplan.
De spoorbouw.
Gespot in Hanulveen.
Hanulveen spoorfilms.
Specials.
* De aankomst van een energiewagen.
* Een hersporingsoefening.
* Spoorslag '13.
* De reizende goederenwagen.
* Containerspecial.
* De eerste, de 1637.
* De Promotiewagen.

Het materieel:
De vloot.
De werkplaats.

Contact:
Webmaster mailen.

De eerste, de 1637.



Het is mei 2001 als ik dankzij een erfenis met een eigen treinbaan begin, en de fictieve plaats 'Hanulveen' is geboren.
Om te beginnen had ik qua nederlands materieel een Lima 1220 en een Lima Hondekop-4, beide treinen zijn uit mijn vroege jeugd, maar al heel snel komt de wens voor meer en vooral mooiere treinen en word een reisje naar de treinenwinkel gemaakt. Daar koop ik een Roco 43787, ook wel bekend als de:

1637 NS/Cargo


001 (51K)
De loc, toen nog nieuw, op de eerste Hanulveen baan. Later zou deze door mij voorzien worden van Amersfoort logo's op de zijkanten.

001-1 (31K)
De loc aan het einde van Hanulveen I, gedigitaliseerd en voorzien van de Amersfoort logo's.

De baan werd met het snel groeiende aantal (digitale) treinen al snel te klein en zodoende werd ze afgebroken en kwam er de veel grotere Hanulveen II baan.
Maar na anderhalf jaar raak ik de inspiratie kwijt, en begin zijdelings naar andere hobby's te kijken. De baan wordt werdeom afgebroken en de treinen gaan allemaal in de doosjes en worden opgeslagen.
Na de treinen een goed jaar bewaard te hebben, het is inmiddels augustus 2005, komt de dag dat ik behoefte heb aan wat extra geld om een nieuwe hobby op te starten, en besluit ik alle treinen te koop te zetten. Het verkopen verloopt voorspoedig.
Eťn klant koopt heel veel materieel in 1 keer. Hij is beginnend modelspoorder en wil gelijk digitaal rijden. Omdat hij beginnend is houden wij een hele tijd contact zodat ik hem kan helpen maar van van lieverlee verwatert het contact...en niemand denkt meer aan wat ooit Hanulveen was.

begin 2011 ben ik mijn huidige hobby verloren en zoek ik iets voor ontspanning, en bij het opruimen van de hobbyruimte kom ik een doos tegen...daarin zitten de erfstukken, de 1220 en de Hondekop.
Ineens is daar weer de liefde terug die ik verloren was, mijn treinen.
Het besluit is terstond gemaakt, Hanulveen III zal er komen.
Door het verkopen van mijn oude hobbymateriaal komt er een aardig start kapitaal vrij om nieuwe treien te kopen. Ik streef er naar om zoveel mogelijk dezelfde treinen terug te kopen.

Maar dan, december 2011, gaat de telefoon. Het is de toenmalige koper van een aantal van mijn treinen. Hij heeft er al die jaren (6 jaar) niets mee gedaan en of ik ze voor hem wilde verkopen. Nou, sterker nog zeg ik: "Ik heb er zelf interesse in".
En zover mijn financieŽn het toelieten heb ik mijn oorspronkelijke treinen terug gekocht, voor zover ik ze niet reeds opnieuw had aangeschaft.(zie: 'Nieuwsarchief')
Ik ben erg blij om ze terug te zien. Ik heb niet snel ergens spijt van maar mijn treinen had ik nooit moeten verkopen.
Mijn zwager, die op dat moment ook beginnend modelspoorder is koopt er ook een aantal. En zo is weer bekend waar een groot aantal van mijn oorspronkelijke treinen zijn.

December 2013, mijn zwager stopt met de hobby. En doet al zijn treinen weg. En daarmee kwam een voor mij bijzondere trein tot mijn beschikking: De 1637. Ooit mijn eerste nieuw gekochte loc die er vanaf de eerste Hanulveen sporen in 2001 al bij was.
Ik koop 'm terug van mijn zwager.

002 (49K)
De oorspronkelijke 1637 op de voorgrond, en zijn vervanger erachter.


003 (40K)
Omdat twee loc's met nummer 1637 niet kan op de baan heb ik een ere plekje gevonden voor deze voor mij speciale loc.
Ik heb nog een kleine vitrine staan, met een stukje spoor en bovenleiding.


004 (50K)
Nadat ik een nieuw tekstplaatje heb gemaakt en het deksel gereinigd heb is hij klaar voor de loc.


005 (30K) En zijn nieuwe plekje, dat is midden in de woonkamer op de stereo.
Zo zie ik hem elke dag staan, en denk ik aan hoe de mijn treinen hobby echt begon...

...met die 1637.






Disclaimer:
De bovengenoemde bouwbeschrijving is geschreven door Hanulveen.nl, deze vertegenwoordigt in geen zin de wijze van bouwen aanbevolen door een of meerdere fabrikanten. Hanulveen.nl kan en zal geen aansprakelijkheid erkennen in geval van schade, het zij direct of indirect, danwel aan derden, door het repareren volgens bovengenoemde beschrijvingen. Daar modelspoor onderdelen kunnen afwijken qua fabricagewijze en uitvoering, hoeven bovenstaande beschrijvingen niet perse correct te zijn voor uw exemplaar. Het dient daarom aanbeveling u ervan te verzekeren dat het item dat u wilt bewerken 100% overeenkomt met het omschreven exemplaar.