Home

Hanulveen info:
Het laatste nieuws.
Nieuwarchief.
Hoe het begon.
Hanulveen I, de foto's.
Hanulveen II, de foto's.

Het spoor:
Het sporenplan.
De spoorbouw.
Gespot in Hanulveen.
Hanulveen spoorfilms.
Specials.
* De aankomst van een energiewagen.
* Een hersporingsoefening.
* Spoorslag '13.
* De reizende goederenwagen.
* Containerspecial.
* De eerste, de 1637.
* De promotiewagen.

Het materieel:
De vloot.
De werkplaats.

Contact:
Webmaster mailen.
De reizende goederenwagen.
Een heel bijzonder bezoek aan Hanulveen.

001 (27K)
Hanulveen was ruim een jaar in afwachting van de komst van deze bijzondere wagen en vandaag was het dan zover.
De dieplader komt behoedzaam het werkplaatsterrein opgedraaid met de wagen als lading.

002 (46K)
Om de wagen op het spoor te krijgen wordt hij door de kraan een stukje opgetild zodat de transportbokken er onderuit kunnen, en de rails en hellingbaan gemonteerd kunnen worden.


003 (37K)
De wagen staat nu weer vrij van de kraan op de rails, en zal middels een lier de hellingbaan afgeholpen worden.

004 (40K)
De operatie verloopt soepel. Het uitvoerend bedrijf is zeer ervaren in dit type transport en voert regelmatig dergelijk werk uit voor Hanulveen.


005 (36K)
Voordat de wagen daadwerkelijk ingezet kan worden moeten eerst de koppelingen aangepast worden.

006 (35K)
En dan is het de beurt aan de 2427. Dit oude beestje gaat de wagen naar een gereedstaand rangeerdeel brengen, wat een korte goederentrein moet worden.


007 (42K)
De beweging aan het eind van het werkplaatsspoor. Geheel rechts op de foto zie je 2241 staan, dit is de vaste tractie voor de ongevallentrein.

008 (29K)
Achteraan het station van Hanulveen staat het betreffende rangeerdeel op het middelste wachtspoor. De 2427 komt arriveert net met de Beneluxspoor wagen en zal deze achteruit met de Sgns containerdrager combineren.


009 (33K)
Enige tijd later is dan de rest van de trein ook aanwezig. Enkel een Shimmns wordt toegevoegd, en de BR186-110 in RailMagazine liverei dient als trekkracht voor deze korte trein.

010 (37K)
Nog net is er een glimp op te vangen van de trein achter het loc opstelterrein.


011 (34K)
Over de brug, die hoognodig een kwastje verf nodig heeft.

012 (31K)
Hier moet even gewacht worden op de kruisende intercity, die we zien in de vorm van een ICM, nummer 4221.
Aan de weg wordt druk gewerkt.


013 (46K)
Het transport is enige tijd aan de lens van de camera ontsnapt, maar wordt teruggevonden op het museumterrein.
De Sgns en de Shimmns wagen zijn kennelijk al elders afgeleverd.

014 (51K)
De Beneluxspoorwagen blijft achter op het museumterrein en wordt gekoppeld aan een tweetal geelbanders (type Gls) voor een bijzondere rit.


015 (44K)
Museumloc nummer 4 is op stoom gebracht en komt langzaam in beweging.

016 (34K)
Weer eens wat anders dan het reguliere geel/blauw bij de overweg.
Helaas bleek de loc toch niet zo betrouwbaar te zijn, en moest er uitgeweken worden naar de werkplaats.


017 (34K)
Hier worden de wagens tijdelijk op het achterspoortje gezet, en de loc gaat naar binnen.

018 (34K)
De grote Class77 loc wordt opgestart om de Gls'en terug te brengen naar het museum. Het rangeersein brandt reeds en de papieren worden ingevuld door de meester.


019 (37K)
En weer heeft de Beneluxspoorwagen een andere loc aan z'n haak.

020 (44K)
De Geelbanders staan weer bij het museum en de Beneluxer gaat weer mee terug naar het werkplaatsterrein. Het is de laatste slag die de wagen maakt vandaag.


021 (36K)
Er wordt achteruit het terrein opgereden waarbij de rangeerder een mooi hoog plekje voor zichzelf heeft gevonden.

022 (35K)
De wagen zal de nacht in de werkplaats doorbrengen om te voorkomen dat deze unieke wagen ten prooi valt aan graffiti of andere vandalisering.
Tevens zullen nog even de beugelkoppelingen terug geplaatst worden voor de volgende baan waar de wagen te gast zal zijn.