Home

Hanulveen info:
Het laatste nieuws.
Nieuwarchief.
Hoe het begon.
Hanulveen I, de foto's.
Hanulveen II, de foto's.

Het spoor:
Het sporenplan.
De spoorbouw.
Gespot in Hanulveen.
Hanulveen spoorfilms.
Specials.
* De aankomst van een energiewagen.
* Een hersporingsoefening.
* Spoorslag '13.
* De reizende goederenwagen.
* Containerspecial.
* De eerste, de 1637.
* De promotiewagen.

Het materieel:
De vloot.
De werkplaats.

Contact:
Webmaster mailen.
De Spoorslag '13 Special.
Hoe het spoor in hanulveen nog hoogwaardiger wortdt.

001 (61K)
Het project ging van start op de twee sporen voor het goederenspoor langs.
Al in zeer korte tijd waren die twee strekken volop in de nieuwe ballast gezet.
Het werk is zo gepland dat de dienstregeling niet verstoord wordt. Hooguit worden enkele treinen omgeleid via een ander spoor, maar zonder vertragingen.
Enkele minuten nadat de werkzaamheden op deze twee sporen voltooid waren konden we de 1838 die de uitgaande intercity trok reeds begroeten.
002 (68K)
Deel 2 van het project richtte zich op het eind van het goederenperron. Daar waar een oversteek nodig was, en waar het hoofdspoor samenkomt met het goederenspoor.
De uitdaging van dit deel lag in het zo min mogelijk hinderen van de containerterminal , die ook via dit punt bediend word.
003 (48K)
Deze foto in vogelvlucht geeft goed de situering weer van deel 2 van het project.
Het 2de goederenspoor is via een dubbele aftakking van het hoofdspoor bereikbaar, dat maakte dat het erg oppassen was voor naderende treinen, die ook nog eens redelijk vaak achteruit (red.: radiobediening) het emplacement op draaien.
004 (47K)
Op weg naar de molen. Dit is een voornamelijk recht stuk zonder wissels, enkel een bocht aan het eind.
Echter werd tegelijk met het ballast ook het groen naast de baan aangelegd. Deze streek onderging in een record tijd een metamorfose, die wel met veel enthousiastme werd ontvangen.
005 (37K)
De bocht voorbij.
Het project loopt op dit punt zelfs voor op schema.
006 (51K)
Eenmaal aangekomen bij de molen, en het ballast aangelegd tot aan de brug, is dit deel van het project ook weer afgerond. Om de dienstregeling niet te verstoren werd hier noodgedwongen een extra pauze van een twee uur ingelast. Die werd genuttigd bij de molenaar, lekkere verse koeken.
007 (38K)
Het ballast konvooi is daarop volgend omgereden naar het goederenspoor. Omdat er in dit tijdsvenster een duidelijk dal was in rangeerbewegingen van en naar de terminal, en er verder ook geen overslag gepland stond aan de goederenperrons, kon hier in alle rust gewerkt worden.
008 (49K)
Na de goederenperrons was het de beurt aan het hoofdstation. Deze klus was het grootste deel van het hele project.
Vanwege de lengte van de sporen zou dit veel tijd in beslag nemen, en daarmee toch de dienstregeling dwars zitten. Daarom werd er volgens een ingenieus systeem gewerkt, sporendansen noemden ze het gekscherend. In deze volgorde ging men het station te lijf;
Spoor 1, deel 1
Spoor 3, deel 2
Spoor 1 deel 2
Spoor 2, deel 1
Spoor 2, deel 2
Spoor 3, deel 1
Door op deze manier heen en weer te werken 'dansten' ze om de reguliere treinen heen.
009 (38K)
Aan het eind van de dag lag het spoor er schitterend bij in Hanulveen Station.
010 (38K)
De eerste trein die zich over het verse spoor mocht bewegen was de IRM 8234. Deze trein deed letterlijk stof opwaaien.
011 (36K)
Het transformator huisje heeft ook een nieuw paadje gekregen, die kruist het RandstadRail spoor.
En zo is hetproject Spoorslag '13 goed op weg. De werkzaamheden duren nog wel even voort en zullen zich richting het opstelterrein begeven.
012 (49K)
Voor nu rest er enkel nog het reinigen van het spoor. Een taak die is weg gelegd voor de 1637 met de poetstrein aan de haak.