Home

Hanulveen info:
Het laatste nieuws.
Nieuwarchief.
Hoe het begon.
Hanulveen I, de foto's.
Hanulveen II, de foto's.

Het spoor:
Het sporenplan.
De spoorbouw.
Gespot in Hanulveen.
Hanulveen spoorfilms.
Specials.

Het materieel:
De vloot.
De werkplaats.

Contact:
Webmaster mailen.
De spoorbouw.
Hier lees je alles over de opbouw van de tafels en de aanleg van het spoor.

1 | 2 | 3


28-03-2011

Vandaag heb ik de laatste hand gelegd aan de onderlaag voor de baan. De gehele oppervlakte is nu bedekt. Deze wand is tevens de langste met z'n 4,80m.
28-03-2011

Het heeft ook wel wat, zo'n groene ring door de ruimte heen. Met uitzondering van de brug, die krijgt uiteraard geen 'gras'.
29-03-2011

En weer ben ik 10 rechte delen rijker. Net genoeg voor de brug, en een klein stukje aan de overzijde. Vandaar dat het nu mogelijk is om deze stam hier te krijgen.
29-03-2011

De brug is tijdelijk geelektrificeerd zodat ik ermee kan testen.
29-03-2011

De spoorlijn is nu zo'n driekwart rond.
29-03-2011



De stam van 11 Shimmns word opgehaald door de 'Ludmilla'.
30-03-2011

Soms zit het 'm in de kleine dingen. Zoals 10mm korte rails. heel klein maar niet minder belangrijk.
30-03-2011

Want door zo'n deel (rode pijl) te plaatsen komt de buitenste boog keurig evenwijdig aan de binnenste boog.
06-04-2011

Joepie! Weer 10 rechte delen erbij. Nu heb ik het achterste deel van de baan kunnen maken.
06-04-2011

En het stationsspoor voor de RandstadRail aangelegd.
06-04-2011

Creatief een stukje land aangebouwd...
06-04-2011

De RandstadRail staat nog altijd in bestelling...en de Sprinter neemt tijdelijk z'n plek in op het stationsspoor.
07-04-2011

Het was een hele klus, maar onder de gehele omtrek van de baan ligt nu de ringleiding voor de aansturing van de baan. Zoals je op deze foto (bijna niet) ziet, zit de baan reeds aangesloten.
07-04-2011

Ook de brug is aangesloten. De brug valt onder het beveilgde deel van het spoor vandaar de blauwe draad, die is geschakeld. Aan weerskanten van de brug is ongeveer 1 meter beveilgd spoor. Als de brug weggeklapt is werkt er niets binnen die meters.
07-04-2011

Ik heb alleen nog geen schakelaar, dus voorlopig is het circuit te onderbreken middels de zekering verwijderen. En uiteraard koppie erbij houden. Het is de bedoeling dat dit straks automatisch geschakeld word met het openen en sluiten van de brug.
07-04-2011



En voor het eerst kunnen de treinen aan de overzijde van de brug rijden... We rijden een halve ronde met een Mat '54 mee.
09-04-2011

Ik heb eindelijk de juiste schaklelaars voor de brug beveiliging.
09-04-2011

Een eerste montage onder de baan..
09-04-2011

Dan is de binnenste schakelaar aangesloten, die beveiligt de baan. De buitenste schakelaar is voor de toekomstige seinen, die de status van de brug aan geven.
09-04-2011

En met de brug dicht worden de schakelaars omgezet. Nu komt er stroom op het beveiligde deel en kunnen de treinen over de brug.
13-04-2011

Dankzij de grote partij rechte rails heb ik deze lange sporen kunnen aanleggen. Ze lopen vanaf de achterste boog...
13-04-2011

...helemaal naar het grote rangeerterrein.. dat zijn lange strekken van zo'n 4 meter.
13-04-2011

En dan kan er voor het eerst volledig de ruimte rond gereden worden.
13-04-2011

Het is een erg mooi gezicht zo'n lange trein over dat rechte stuk te zien rijden.
13-04-2011

Op het rangeerterrein zijn de sporen los neer gelegd om een idee te krijgen van hoe het gaat worden. De meeste rechtse-wissels ontbreken nog..
13-04-2011

Ook de andere uiteinde is voorlopig gelegd.
13-04-2011

Op deze foto heb ik met rood aangegeven waar de sporen verbonden moeten worden.
13-04-2011

Het programeerspoor is voorlopig door middel van gele tape aangegeven, dit omdat hij nogal eens verplaatst word en voor je het weet gaat het mis.
13-04-2011



De randstadrail rijd z'n rondjes lekker soepel. Wat een genot om naar te kijken. Filmpje is helaas wat onduidelijk.
13-04-2011

En hij heeft z'n eigen stukje spoor waar hij veilig staat. Hier komt tevens het toekomstige RR-perron.

1 | 2 | 3