Home

Hanulveen info:
Het laatste nieuws.
Nieuwarchief.
Hoe het begon.
Hanulveen I, de foto's.
Hanulveen II, de foto's.

Het spoor:
Het sporenplan.
De spoorbouw.
Gespot in Hanulveen.
Hanulveen spoorfilms.
Specials.

Het materieel:
De vloot.
De werkplaats.

Contact:
Webmaster mailen.
De spoorbouw.
Hier lees je alles over de opbouw van de tafels en de aanleg van het spoor.

1 | 2 | 3


16-03-2011

Even een overzicht van hoe het moet worden. Langs deze muur komt nog een plank ter hoogte van de rode lijn. Deze gaat een kleine stijging maken om de fiets er nog onder te kunnen zetten.
16-03-2011

Dit is de reeds bestaande tafel van 3,70m X 1,20m. Hierop komt het grote ovaal met het rangeer- en kleine opstelterrein. Let niet op de rail layout zoals het er nu ligt, dit is enkel om tussentijds te kunnen rijden.
16-03-2011

De andere helft van het toekomstig rangeerterrein. Waarbij je ziet hoe hij overgaat in een plank.
16-03-2011

Op deze plank komen de lange (2,40m) opstelsporen en perrons.
16-03-2011

En dan gaat de baan de bocht om, met rechts op de foto de gele deur, daar komt de brug.
16-03-2011

Ook de TwinCenter heeft een plank gekregen.
17-03-2011

Vandaag ben ik na mijn werk bezig geweest met de rest van de planken voor de baan. Deze zijde boven de fietsen is nu af. Aan het begin van de plank word een beetje hoogte gewonnen om over de fietsen heen te komen.
17-03-2011

Aan de andere zijde van de deur heb ik er een klein stukje bij aan gemaakt. Deze planken worden nog netjes afgerond zodra ik de rails definitief kan uitmeten.
17-03-2011

Nu is het gat voor de brug klaar. De overspanning is precies een meter.
17-03-2011

En tot slot alle planken met elkaar verbonden door middel van aluminium plaatjes. Zo zijn ook de kleine hoogte verschillen opgelost en is het geheel zeer stevig.
18-03-2011

Door een oude zelfbouwbrug op te offeren en om te bouwen heb ik een mooie nieuwe brug voor Hanulveen gemaakt. Bovenaan de plank zie je nog de oude contouren van de brug liggen.
18-03-2011

En dit is ie dan..pfff, was dat even klussen zeg! Hij is 10cm langer dan voorheen, daartoe heeft hij een hele nieuwe onderplaat gekregen. Tevens is hij nu ook 5cm breder om in plaats van enkelspoor LGB, dubbelspoor H0 te herbergen.
18-03-2011

En zo zit hij dan op z'n plek. Momenteel voor de foto door beugeltjes maar straks met een goed scharnier en sluiting.
18-03-2011

Ja, mooi stukkie werk, al zeg ik het zelf... Hij word uiteraard nog wel geverfd.
19-03-2011

Zaterdag had ik een partij van 28 rechte rails ontvangen. Dat is precies genoeg om het stuk over de fietsen en de brug dubbelsporig aan te leggen.
21-03-2011

En de brug.. die is voorzien van z'n scharnier. Alleen de sluiting moet nog bevestigd. Ook liggen de rails er tijdelijk op vastgemaakt.
21-03-2011

De aansluitingen zijn aanwezig.
21-03-2011

Ik heb aan de sluitzijde de rails iets binnen de brug laten overgaan...
21-03-2011

...en aan de scharnierzijde iets buiten de brug. Zo krijg je een betere overgang tussen de brug en het vaste deel.
21-03-2011

En tot slot nog even een foto van de neer geklapte brug.
26-03-2011

Ik heb twee hagelnieuwe kruisingen gekocht, een linker en een rechter. Deze zijn hard nodig om mijn wijziging op de baan te kunnen bewerkstelligen.
26-03-2011

En dat is als volgt; Het grote rangeerdeel was dubbelspoor, en de grote ring enkelspoor met inhaalspoor. Nu word alles in dubbelspoor uitgevoerd. Ook kan je op deze foto de grasgroene onderlaag van de baan zien.
26-03-2011

Hier loopt het dubbelspoor omhoog richting de brug...
26-03-2011

Er is nog geen beveiliging op het traject dus is het zaak om op tijd voor de open brug te stoppen... de brug zelf is nog niet geƫlektrificeerd.
27-03-2011

Vandaag ben ik begonnen met het vastleggen van de gedeeltes die al definitief gelegd zijn. Hier zie je dat ik de stop secties in aan het bouwen ben (ruim) voor de brug.
27-03-2011

Bij de rode streepjes is het spoor onderbroken en geisoleerd. Middels de aansluitingen in het midden kan het stroomloze deel weer van stroom worden voorzien, en kunnen de treinen passeren. Deze schakeling zal automatisch gebeuren zodra de brug gesloten is. Als de brug open is valt de stroom af, en de treinen kunnen niet over dit deel spoor heen. De treinen kunnen nu al niet meer per ongeluk richting de brug. De brug is dus beveiligd.
27-03-2011

De ultieme test... een trein op vol vermogen de stop sectie in rijden. En hoe kan het anders... hij stopt.
27-03-2011

Achter de stop sectie word de baan straks voorzien van stroom op beide sporen middels de ringleiding. Tevens word hier ook de brug op aangesloten.
27-03-2011

Ik ben inmiddels ook wat verder met de overkant van de brug. Daar ligt de boog nu ook vast op het groen...
27-03-2011

...en de brug heeft z'n sluiting gekregen. En hij zit werkelijk subliem uitgelijnd op het vaste spoor. Je hoort de wagens nauwelijks op de overgangen tikken.

1 | 2 | 3